پایگاه اطلاع رسانی دهتل

پایگاه اطلاع رسانی دهتل

شهر سنگ نگاره ها
پایگاه اطلاع رسانی دهتل

پایگاه اطلاع رسانی دهتل

شهر سنگ نگاره ها

دستگیری سارقان سنگ نگاره های دهتل

امروز  طی تماس تلفنی یکی از دوستان مطلع شدم که چند نفر ناشناس که در محوطه سنگ نگاره های دهتل در حال کند و کاو بوده اند توسط اهالی دستگیر شده و در دفتر دهیاری هستند. پس از تماس مذکور خود را به دفتر دهیاری رساندم و مطلع شدم چند فرد قصد تخریب و سرقت آثار تاریخی من جمله سنگ نگاره ها را داشته اند که یکی از اهالی آنها را دیده و به آنان مشکوک شده و مراتب را به مسئولین اطلاع می دهد. مسئولین نیز با پاسگاه انتظامی دهنگ تماس گرفته و از آنان درخواست می شود جهت دستگیری و شناسایی افراد مذکور به دهتل مراجعه کنند. قبل از رسیدن ماموران چند نفر از اهالی روستا به منطقه مذکور می روند و پس از پرسیدن هویت و دلیل حضور  آنان، با رفتار تند سارقین مواجه می شوند. سارقین خود را نماینده خیر اعلام کرده بودند و اعلام کردند که  جهت یافتن فضای مناسب جهت ساختن برکه ( آب انبار ) در حال تحقیق هستند که ادعایی بس مضحک بود. لذا آنها را جهت شناسایی به دفتر دهیاری انتقال داده و مامورین نیروی انتظامی نیز در محل حاضر شدند. پس از پرس و جو های اولیه توسط مامورین مشخص شد که سارقین که 4 نفر بودند ، 3 نفرشان اهل (فیروز آباد) استان فارس و یک نفر که راهنمای آنان بود از اهالی روستای زنگارد در 30 کیلومتری دهتل از توابع شهرستان بستک هستند.

نکته جالب آنجا بود که مشخص شد دو تن از آن افراد برادر یکی از مامورین حاضر در محل هستند.

همچنین در خودرو سارقین چندین قبضه سلاح سرد من جمله یک قبضه شمشیر وچندین دستگاه ابزارآلات که گمان می رفت از وسایل کند و کاو و فلز یاب باشد مشاهده شد.

حضور اهالی در جلو دفتر دهیاری بسیار زیاد بود و همه  خواهان محاکمه سارقین در مراجع بالای قضایی بودند.

طی تماس تلفنی مسئولین روستا با ریاست کلانتری و همچنین ریاست میراث فرهنگی شهرستان از آنان درخواست شد که در محل حضور یابند. پس از چندی روئسای دو اداره مذکور تماس گرفته  اعلام کردند که در محل پاسگاه انتظامی دهنگ هستند و خواهان انتقال سارقین به آن محل شدند که موجب اعتراض شدید اهالی شد. اما پس از چندی به اصرار زیاد ماموران انتظامی  و پس از اعلام صورتجلسه مجرمین به پاسگاه دهنگ منتقل شدند.

درباره سنگ نگاره ها

استاد عزیز جناب محمد ناصری فرد در کتاب خود  (سنگ نگاره های ایران نماد های اندیشه نگار ) می نویسد :

" سنگ نگاره ها کهن ترین آثار تاریخی و هنری به جا مانده از بشرند که در آنها رمز و راز های فروانی نهفته است و از بهترین پنجره های رو به گذشته های دور می باشند که از طریق آنها می توان از منظره های Perspective  گوناگون زندگی انسان های اعصار کهن را رصد کرد.  سنگ نگاره ها نماد هایی از خط ، زبان ، آداب و رسوم، اسطوره ها، ادبیات و تعیین قلمرو و پیشرفت پلکانی بشرند. " 

سنگ نگاره - انسان بالدار

جناب آقای محمد ناصری فرد پژوهشگر و نویسنده، سه کتاب در باره سنگ نگاره ها به چاپ رسانده اند و همچنین چندین فیلم مستند درباره سنگ نگاره ها ساخته اند و در شانزدهمین جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی مراکز استان ها (شیراز ) در سال 1387 نیز به عنوان بهترین پژوهشگر (با عنوان سنگ نگاره های تیمره – از مرکز اراک )معرفی شده اند و دیپلم افتخار دریافت نموده اند.

قبل از سال جدید در اسفند ماه بود که بنده با سایت پر محتوای ایشان که در مورد سنگ نگاره ها است آشنا شدم و ایمیلی برای ایشان ارسال نمودم و وجود سنگ نگاره ها را در دهتل به اطلاع ایشان رساندم و از ایشان دعوت کردم جهت بازدید از سنگ نگاره ها به دهتل تشریف بیاورند. استاد عزیز نیز در جواب  با شوق و  علاقه خاصی اعلام کردند که چنانچه وسایل سفر در تعطیلات نوروز مهیا شود حتما به دهتل خواهند آمد تا این آثار را از نزدیک مشاهده نمایند.  

نگارنده در کنار استاد محمد ناصری فرد

در یکی از روز های تعطیلات نوروز ایشان  ما را مفتخر فرمودند و به دهتل تشریف آوردند و به اتفاق جناب آقای رضوی دوست عزیزمان و همچنین جناب آقای غفوری دهیار محترم به منطقه سنگ نگاره ها رفتیم و استاد عزیزمان جناب آقای ناصری فرد اطلاعات بسیار جالب و مفیدی را در مورد آثار مذکور  نقل کردند و به مقایسه سنگ نگاره های دهتل با سایر نقاط ایران و جهان پرداختند که برای بنده و دیگر دوستان بسیار جالب و جذّاب بود.  

سنگ نگاره دهتل

حضور چند ساعته ایشان در دهتل موجب شد ما با دید تازه ای به این آثار ارزشمند بنگریم  و  در جهت حفظ و نگهداری آن و همچنین ثبت آن در فهرست آثار ملی با دهیار محترم گفتگو هایی انجام شد.

لازم به ذکر است که در اسفند ماه سال 87 طی جلسه ای با حضور آقای بناوند ریاست میراث فرهنگی شهرستان بستک و اعضای انجمن میراث فرهنگی دهتل در محل دهیاری دهتل نیز درخواست خود را مبنی بر ثبت این آثار و تمهیدات لازم جهت حفظ و نگهداری آن خدمت ریاست میراث فرهنگی تقدیم نمودیم که تا کنون اقدامی در این باره صورت نگرفته است.


نظرات 3 + ارسال نظر
[ بدون نام ] چهارشنبه 25 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 14:19 http://bandarnews.persiangig.com

این سنگ ها مربوط به چه دوران یا سالی میشه؟

این سنگ نگاره ها به نقل از کارشناسان متعلق به هزاره ی نهم ق.م. (یازده هزار سال پیش) است.

لاری پنج‌شنبه 26 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 05:56

سلام

درود و هزار آفرین بر مردم آگاه دهتل.
ای کاش مردم ما در جاهای دیگر هم اینچنین هشیارانه هوادار بازمانده های باستانی نیاکان خود بودند.
و ای کاش این دزدان هم به بدی دزدی های فرهنگی و ریشه دار و ریشه کن کننده خود پی می بردند.

سلام بر شما
و ای کاش مسئولین ما نیز فکری جهت نگهداری این اثار کهن می کردند.

[ بدون نام ] جمعه 8 بهمن‌ماه سال 1389 ساعت 01:38

مرتیکه خر این انسان بالدار نیست چرا بزرگش می کنی / یارو فقط می خواسته انگشتانش را نشان بدهد ما هم چنین پدیده ای را پیدا کردیم در منطقه رویدر

با سلام حضور شما
قبلا از اینهمه لطف و ادب شما سپاسگذارم.

خدمت شما عرض شود که نمونه فوق مشابه با چندین نمونه دیگر در چند نقطه جهان است که یکی از آن نیز در یلو استون ایالت متحده است و اکثر اساتید و محققان نیز از این نمونه بعنوان انسان بالدار یاد میکنند.
پیشنهاد می کنم سطح مطالعه خود را در این زمینه افزایش دهید.

چه خوش گفت آنکه گفت : ادب مرد به ز دولت اوست!
موفق باشید.

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد