پایگاه اطلاع رسانی دهتل

پایگاه اطلاع رسانی دهتل

شهر سنگ نگاره ها
پایگاه اطلاع رسانی دهتل

پایگاه اطلاع رسانی دهتل

شهر سنگ نگاره ها

دهتل نیوز بر رسی می کند/ ماجرای توقف لوله گذاری خط آب براشت توسط

هفته قبل اهالی دهستان دهتل به اتفاق شورا و دهیار خود با حضور در محل کار لوله گذاری آب براشت که در نزدیکی دهتل عملیات آن در حال اجرا بود رفته و از پیمانکار و کارگران خواستار توقف کار شدند.

به گزارش دهتل نیوز یکی از مشکلات عمده روستاهای دهستان دهتل کمبود شدید آب می باشد، و اینک که پروژه آبرسانی براشت در دست اجرا و مراحل پایانی خود را طی می کند، و  مردمی که سال ها در انتظار چنین طرحی بوده و برای برخوردار شدن از آب لحظه شماری می کرده اند، با واقعیتی روبرو شده اند که غافلگیر و موجبات نارضایتی آنان را فراهم نموده است.

لوله گذاری آب در مسیر، از مبداء ( براشت) تا روستای ایلود جنس و قطری مناسب داشته و پس از آن یکباره جنس و قطر آن عوض شده، بطوریکه در قسمت انتهایی و نزدیک دهتل به لوله پلی اتیلین 125 تبدیل شده است که این وضعیت، مردم را ناراضی نموده و با تجمع از اعضای شورای اسلامی خود خواستار رسیدگی و توقف کار لوله گذاری تا بر آورده شدن خواسته بحق خود و استفاده از لوله هایی مناسب با جنس مقاوم و تحمل فشار بالا و قطر بیشتر می باشند.

اعضای شورای اسلامی و دهیار دهتل نیز با قبول درخواست و همراهی با اهالی به محل اجرای عملیات لوله گذاری این طرح رفته و از پیمانکار درخواست توقف کار نموده اند. پیمانکار شرکت لادیز که مسئول لوله گزاری این طرح می باشد با بی توجهی نسبت به درخواست مسئولین و مردم دهتل به کار خود ادامه داده که اهالی با جدیت خود مانع از ادامه کار توسط کارگران و بیل مکانیکی شده و در نهایت عملیات متوقف شده است. در پی این عمل، مدیریت آب و فاضلاب روستایی شهرستان بستک جهت پاسخگویی به سوالات اهالی و مسئولین به دهتل فراخوانده شده و در محل دهیاری دهتل با مردم،  شورا و دهیار به گفت و گو نشست.

دهقانی دلیل تغییر جنس و قطر لوله را افت فشار آب به دلیل طولانی بودن خط عنوان کرد و گفت: جهت مقابله با افت فشار آب از مبدا تا مقصد مجبور به کاهش قطر لوله در چندین نقطه از طول طرح شده ایم. وی با بیان اینکه طرح بصورت کامل کارشناسی شده و پاسخگوی نیاز دهتل تا 20 سال آینده خواهد بود از اهالی خواست با ادامه کار لوله گذاری موافقت نمایند، اما تعدادی از جوانان با سوالات مکرر خود در خصوص نحوه کارشناسی این طرح از ایشان خواستار پاسخگویی شده که وی با همکاری مهندس ناظر این طرح و پاسخ های غیر اصولی خود نتوانست جوانان این روستا را قانع نماید.

وی در پاسخ به این سوال از خبرنگار دهتل نیوز که پرسید چرا جهت رفع کمبود فشار آب از دستگاه پمپاژ در مسیر استفاده نشده و یا راهکاری غیر از کاهش قطر لوله در چنین طرح مهمی پیش بینی نشده است گفت: این یک بحث کارشناسی است و در این جمع نمی توان بدان پاسخ داد! و پاسخی دقیق و واضح بدان نداد همچنین یکی دیگر از جوانان دهتلی حاضر در جمع نیز سوالی در خصوص اینکه آیا آب بصورت جیره بندی جهت در اختیار روستاهای موجود در مسیر قرار خواهد گرفت یا  بصورت آزاد پرسید که دهقانی پاسخ داد : آب بصورت جیره بندی و در ساعات مشخص در اختیار تک تک روستاها قرار میگیرد اما این در حالی بود که مهندس ناظر این طرح که در کنار وی حضور داشت عنوان کرد آب بصورت آزاد در اختیار همه روستاها قرار میگیرد.

این عدم هماهنگی بین مدیر آب و فاضلاب روستایی بستک و مهندس طرح و همچنین پاسخ های ضعیف و غیر معقول آنها نتوانست موجب رضایت و قانع شدن مردم و مسئولین دهتل گردد و در نتیجه این بحث بدون نتیجه به اتمام رسید و شورا و دهیار دهتل از مهندس دهقانی خواستار دستور توقف عملیات تا روشن شدن مسئله و کسب رضایت اهالی شدند.

پس از آن مسئولین دهتل طی نامه هایی ممهور به مُهر شورای اسلامی اکثریت روستاهای تابع این دهستان به فرمانداری شهرستان بستک و اداره کل آب و فاضلاب روستایی هرمزگان، خواستار رسیدگی هرچه سریعتر به این موضوع شدند.

مهندس حمزه پور مدیر عامل اداره آب و فاضلاب روستایی هرمزگان نیز زیر بار درخواست مسئولین و اهالی دهتل نرفته و با توقف و کارشناسی مجدد این طرح موافقت نکرده و تنها دستور توقف عملیات توسط  استانداری را ملاک دستور خود عنوان کرده است.

در پی عدم توجه حمزه پور به درخواست مسئولین دهتل، روز سه شنبه 23 خرداد شورا، دهیار و چند تن از معتمدین این روستا جهت پیگیری این امر به استانداری مراجعه نموده و با معاون عمرانی استانداری هرمزگان ملاقات و گفتگو نموده که نتیجه آن صدور وابلاغ دستور توقف عملیات لوله گذاری از سوی این دستگاه به اداره کل آب و فاضلاب هرمزگان صادر گشته و مهندس رضایی معاون عمرانی استانداری قول رسیدگی و بازنگری این طرح را داد است.

اهالی دهستان دهتل  بر این عقیده هستند که این موضوع ربطی به افت فشار آب نداشته و  نوعی سهل انگاری و کم کاری در حق دهتل و دهتلی ها صورت پذرفته است و تا روشن شدن واقعیت امر بر خواسته خود پافشاری خواهند کرد.

لازم به ذکر است که طرح آبرسانی به روستاهای منطقه گوده بستک سال 1381 به تصویب رسیده، این درحالی است که از یکسال قبل عملیات اجرایی آن آغاز گشته و طرحی که بیش از ده سال از کارشناسی و نقشه برداری آن می گذرد با تغییر بسیاری از ملاک ها از جمله افزایش جمعیت، خشکسالی های پیاپی و ... امکان هرگونه خطا و نیاز به بررسی در آن وجود دارد. در همین زمینه در راستای اجرای این طرح در حریم روستای بامستان در نزدیکی دهتل نیز با گذشتن از  وسط گورستان این روستا موجب تخریب چندین قبر شده و پس از آن مسیر خط لوله را تغییر داده اند که این خود نشان از عدم نقشه برداری صحیح و کارشناسی دقیق است.

دهتل نیوز آمادگی خود را جهت دریافت هرگونه پاسخ از سوی دستگاه های زیربط و انتشار در این پایگاه اعلام می دارد.

Dehtal@gmail.com
نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد