پایگاه اطلاع رسانی دهتل

پایگاه اطلاع رسانی دهتل

شهر سنگ نگاره ها
پایگاه اطلاع رسانی دهتل

پایگاه اطلاع رسانی دهتل

شهر سنگ نگاره ها

برگزاری جلسه انجمن میراث فرهنگی در روستای دهتل

اولین جلسه انجمن میراث فرهنگی روستای دهتل  در سال 92 به منظور تعیین اعضاء جدید و همچنین تغییر ریاست انجمن از رییس شورای اسلامی به دهیار روستا، با حضور ماشالله خنجی سرپرست میراث فرهنگی شهرستان بستک و دبیر انجمن، محمدی رییس منابع طبیعی شهرستان، اعضای شورای اسلامی دهتل، دهیار و چند تن از معتمدین روستا در دهیاری دهتل برگزار گردید.


http://s4.picofile.com/file/8100984150/20131117_102312.jpg

 

در ابتدا ماشالله خنجی سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان بستک به عنوان انجمن، ضمن تقدیر و تشکر از اعضاء، گزارشی از فعالیت های انجمن روستای دهتل ارائه داده و از همکاری اعضا در جهت پیشبرد اهداف انجمن به خصوص همکاری با ستاد تسهیلات مسافران نوروزی قدردانی نمود. وی اضهار داشت: ما باید مواریث فرهنگی شهرستان را به مردم بشناسانیم و با نظارت بر انجمن های روستا، آنها را نیز تشویق به حفاظت از آثار تاریخی و فرهنگی منطقه نماییم.

محمد احمدی دهیار دهتل نیز ضمن تقدیر و تشکر از اداره میراث فرهنگی شهرستان در خصوص همکاری با انجمن روستا و فعالیت های فرهنگی به خصوص راه اندازی ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی در بهار 92 در روستای دهتل و دایر کردن چادر راهنمای مسافران در روستا، آمادگی دهیاری را برای ادامه همکاری و گسترش فعالیت های مربوطه اعلام داشت.

اعضای شورای اسلامی روستا نیز در خصوص اهمیت توجه به آثار تاریخی  و فرهنگی روستا و آگاهی دادن به مردم در خصوص حفاظت از آنها بیاناتی اظهار داشتند.

خرم رفیعی عضو انجمن و فعال میراث فرهنگی نیز در خصوص آثار تاریخی موجود به ویژه سنگ نگاره های روستا که قدمتی چندین هزار ساله دارند توضیحاتی ارائه داد. وی اظهار داشت: منطقه باستانی سنگ نگاره های دهتل یکی از بزرگترین مناطق مشکوفه در جهان است که در محدوده وسیعی از محدوده روستا قرار گرفته و تا کنون گردشگران، محققین، دانشجویان و اساتید دانشگاه های بسیاری از این منطقه بازدید بعمل آورده اند که نتیجه اینها چندین مقاله و گزارش خبری بوده که در دانشگاه ها قرائت شده و یا در نشریات مهم کشور به چاپ رسیده است. وی ادامه داد: مهمترین مشکل موجود در خصوص سنگ نگاره های دهتل عدم حفاظت دائم از منطقه است که موجب شده تا کنون صدمات بسیار و غیر قابل جبرانی به نقوش حکاکی شده به سنگ ها وارد شود که در این خصوص از سرپرست میراث فرهنگی شهرستان درخواست پیگیری هرچه سریعتر، جهت ثبت سایت سنگ نگاره های روستای دهتل در فهرست آثار ملی و جذب بودجه برای حفاظت و جذب گردشگر نمود.

لازم به ذکر است که ماشالله خنجی سرپرست میراث فرهنگی بستک نیز در خصوص پیگیری سریع جهت ثبت، حفاظت و نگهداری از سنگ نگاره های دهتل با همکاری انجمن روستا قول مساعد داد.

در پایان این جلسه آقای محمد احمدی دهیار روستا بعنوان ریس انجمن میراث فرهنگی دهتل، و آقایان احمد عبدی و محمدنور درویشی از اعضای شورای اسلامی، آقایان سیدعبدالله حسینی حقیقی و سید اسماعیل رضوی از فرهنگیان روستا و همچنین آقای خرم رفیعی فعال میراث فرهنگی و عبدالرحمن محمدی از معتمدین روستا بعنوان اعضای انجمن معرفی شدند.

http://s2.picofile.com/file/8100984284/20131117_112448.jpg

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد