۲۹ اسفند ۱۴۰۲
به روز شده در: ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۳
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۲۷۳۱۳۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۹ - ۲۴-۰۲-۱۳۹۲
کد ۲۷۳۱۳۰
انتشار: ۱۰:۴۹ - ۲۴-۰۲-۱۳۹۲
به گزارش ایرنا، علی اصغر سلطانیه نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی و هرمان ناكارتس معاون مدیركل آژانس ریاست دو هیات مذاكره كننده را بر عهده خواهند داشت.

این دور از مذاكرات در محل نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل و دیگر سازمان های بین المللی در وین برگزار خواهد شد.

نهمین دور مذاكرات ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی بهمن ماه سال گذشته در تهران برگزار شد.

هرمان ناكارتس معاون مدیركل آژانس بین المللی انرژی اتمی پس از نهمین دور مذاكرات ، با اشاره به اینكه در مذاكرات در خصوص مدالیته گفت و گو شد ولی به سند نهایی در این زمینه دست نیافتیم، تاكید كرد كه آژانس خود را متعهد به ادامه گفت و گو با ایران می داند، سلطانیه نماینده ایران در آژانس نیز بر ادامه گفت گوها تاكید كرد.

ایران و آژانس اكنون حدود یك سال و نیم است كه درباره تدوین مدالیته ای كه روشن كند تهران چگونه به پرسش های آژانس درباره موضوع PMD (ابعاد احتمالی نظامی) پاسخ دهد، در حال مذاكره هستند.

ایران، مدالیته 2007 را الگوی خوبی برای تدوین مدالیته جدید می داند.

طبق مدالیته یا برنامه عمل سال 2007 یا همان سند INFCIRC/711، شش مساله باقیمانده ˈآزمایشات پلوتونیومˈ، ˈسانتریفیوژهای پی یك و پی دوˈ، ˈمنشاء آلودگیˈ، ˈسند اورانیوم فلزیˈ ، ˈپلونیوم 110ˈ و ˈمعدن گچینˈ در تاریخ 2008 حل و فصل شد و مدیركل قبلی آن را به شورای حكام گزارش كرد.

پیشنهاد تدوین مدالیته جدید برای نخستین بار توسط علی اكبر صالحی وزیر خارجه ایران مطرح شد.

صالحی تیرماه 1390 در سفر به وین و در دیدار با یوكیا آمانو پیشنهاد كرد كه ˈاگر آژانس مدالیته اوت 2007 را كامل اعلام كند، آنگاه ایران آماده خواهد بود وارد مذاكره برای تدوین مدالیته جدیدی در مورد مطالعات ادعایی شود.ˈ

هرچند آمانو، مدالیته 2007 را كامل اعلام نكرد ولی جمهوری اسلامی ایران برای نشان دادن حسن نیت خود وارد مذاكراتی شد كه هدف آن دستیابی به مدالیته جدید بود.

ˈهرمان ناكارتسˈ معاون پادمان مدیركل آژانس كه معمولا ریاست تیم مذاكره كننده این نهاد با تهران را برعهده دارد، یك ماه پس از سفر صالحی به وین، به دعوت جمهوری اسلامی در یك سفر پنج روزه از تاسیسات هسته ای ایران بازدید كرد.

ناكارتس در آن سفر همراه معاونین خود از نیروگاه اتمی بوشهر، تاسیسات غنی سازی نطنز و فردو، تاسیسات هسته ای اصفهان شامل كارخانه تولید میله های سوخت و نیز رآكتور تحقیقاتی آب سنگین اراك و كارخانه تولید آب سنگین اراك بازدید كرد.

در آن سفر، جمهوری اسلامی برای نشان دادن حسن نظر خود در اقدامی بی سابقه حتی اجازه بازدید از سایت تحقیق و توسعه سانتریفیوژهای پیشرفته را نیز به معاون مدیركل داد.

ناكارتس در آن سفر دو دستور كار مذاكراتی مهم داشت یك بحث درباره چگونگی اعمال ترتیبات پادمان در تاسیسات فردو و دیگری پیگیری موضوع مطالعات ادعایی.

وی بهمن ماه سال 1390 نیز به عنوان رییس تیم مذاكره كننده آژانس برای حضور در دور اول گفت وگوها سفر سه روزه ای به تهران داشت.

سه هفته پس از آن نیز، (اول اسفنده ماه 1390)، ناكارتس برای حضور در دور دوم گفت و گوهای ایران و آژانس سفری دو روزه به تهران انجام داد.

پس از آن، چند دور مذاكرات ایران و آژانس در وین برگزار شد تا اینكه اول خرداد ماه سال گذشته آمانو سفری یك روزه به تهران داشت و ناكارتس نیز در این سفر حضور یافت.

مذاكرات ایران و آژانس برای دستیابی به مدالیته جدید در وین و تهران ادامه داشت، ولی از نشست شورای حكام در آذرماه سال گذشته این مذاكرات وارد مرحله جدیدی شد.

مدیركل آژانس در آن نشست شورای حكام در وین تاكید كرد كه این نهاد در پی توافق با ایران در مورد یك مدالیته برای حل و فصل موضوعات باقی مانده است.

آمانو با اشاره به اینكه آژانس قویا مصمم به گفت وگو با ایران است، تصریح كرد: فرصت حل و فصل دیپلماتیك موضوع هسته ای ایران فراهم شده است. همه ما باید از این زمان برای حل و فصل دیپلماتیك مساله استفاده كنیم.

در پی این اظهار نظر آمانو، هفتمین دور مذاكرات ایران و آژانس در تهران برگزار شد كه طرفین آن را خوب و درحال پیشرفت ارزیابی كردند.

ناكارتس كه ریاست تیم هفت نفره آژانس در این دور از مذاكرات را برعهده داشت، هنگام بازگشت به وین نیز از پیشرفت در مذاكرات خبر داد.

وی كه با خرسندی در جمع خبرنگاران سخن می گفت، با این تاكید كه ˈانتظار داریم دیدگاه شكل یافته در مذاكرات را نهایی و بلافاصله اجرایی كنیمˈ، ابراز امیدواری كرد كه مذاكرات آتی ایران و آژانس به تدوین مدالیته ای برای حل و فصل موضوع منجر شود.

تهران نیز دور هفتم مذاكرات ایران و آژانس را سازنده و در حال پیشرفت خواند.

بر اساس توافق طرفین، قرار شد دور هشتم مذاكرات 27 دی ماه سال گذشته در تهران برگزار شود كه آخر دی ماه انجام شد، ولی باز هم توافق نهایی كردن مدالیته جدید عملی نشد.

هرچند ناكارتس هنگام بازگشت به وین اعلام كرد، مذاكرات آژانس با ایران ادامه می یابد، ولی در عین حال گفت كه با توجه به برخی اختلاف نظرها در این دور گفت وگوها، نتوانستیم مدالیته جدید را نهایی كنیم.

نهمین دور مذاكرات ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز بهمن ماه سال گذشته در تهران برگزار شد ولی مدالیته جدید باز هم نهایی نشد.

اكنون ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام كرده اند كه دور دهم مذاكرات فردا چهارشنبه 25 اردیبهشت ماه در وین برگزار می شود؛ مذاكراتی كه مهمترین محور آن تدوین مدالیته است.

جمهوری اسلامی ایران بارها تاكید كرده است كه در قبال انجام تكالیف ناشی از عضویت در آژانس بین المللی انرژی اتمی و نیز معاهده ان پی تی، خواستار استیفای همه حقوق مصرح بویژه غنی سازی در این چارچوب و اعمال آن بر اساس نیازهای خود است.
ارسال به دوستان
میوه‌ های مضر برای کبد چرب کدام‌اند؟ تمجید از مربی طارمی: شوهر نمونه و پدر خوب! آمار مرگ‌ و میر جاده ای ایران برابر با کل اروپا / از هر ۱۰۰ هزار نفر ۲۳ نفر می‌میرند مصاحبه پرحاشیه ایلان ماسک پخش شد؛ از تأیید مصرف کتامین تا دیدار با دونالد ترامپ فعالیت دریایی در خزر ممنوع شد روایت یک اتفاق عجیب در تعیین دستمزد ۱۴۰۳/ میرغفاری: یک تهاجم بزرگ به سمت سرکوب مزدی داریم جزییات جدیدی از ماجرای برکناری ظریف از نمایندگی سازمان ملل (عکس) سقوط پزشکی ایران ؛ به زودی / یادداشتی از دکتر معین تصویر فراموش نشدنی از زلزله 7 ریشتری آلاسکا تقدیر تشکل های کشاورزی از اقدامات بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی وقتی شبکه‌های اجتماعی فیلتر شده برای صدا و سیما تعیین تکلیف می‌کنند بازداشت ۵ نفر از عاملان تیراندازی در مراسم عروسی در ایذه / ۱۳ نفر مجروح شدند؛ تالار هم پلمپ شد هوش مصنوعی برای سواری هر سیاستمدار یک حیوان را در نظر گرفته، ببینید چه خبر است! کدام کشورهای دنیا بیشترین جنگ را داشته اند؟ توکیو ؛ تفاوت های یک منظره از 1945 تا کنون! (عکس)
وبگردی