پایگاه اطلاع رسانی دهتل

پایگاه اطلاع رسانی دهتل

شهر سنگ نگاره ها
پایگاه اطلاع رسانی دهتل

پایگاه اطلاع رسانی دهتل

شهر سنگ نگاره ها

سنگ نبشته ها - نشانگر قدمت و تاریخ کهن دهتل

 

 

 

هر سر زمینی در کنار جمعیت ، وسعت قلمرو ، مرزهای متعد دارای میراث فرهنگی است و میراث فرهنگی آنها همانا آثار باستانی به جا مانده از همان سر زمین است. کشور عزیز ما ایران در کنار آثار هائی چون تخت جمشید و نقش رستم در فارس ، شوش دانیال در خوزستان تپه های مادلیک و سیلک ، تحیان در رودبار گیلان ، کاشان و غیره . در اکثر قلمرو و مرزهای خود سنگ نبشته ها ، دخمه ها و نقش برجستگی هائی دارد .

دهستان دهتل که بخشی از شهرستان بستک در غرب استان هرمزگان می باشد در کنار دخمه ها ، دمون زارها ، به وسعت 150 هکتار ، سنگ قبر ها ، آرامگاه ها و برکه های ساروجی و همچنین قلعه کهنه در شرق روستا دارای سنگ نبشته هائی است .

سنگ نبشته ها در قسمت جنوبی روستا حد فاصل بین دهتل { واقع در جنوب دبیرستان شبانه روزی الزهرا } بامستان و روستای چاه دزدان تا محلی بنام خَشُو سنگ نبشته هائی به وسعت بیش از 500 هکتار وجود دارد. بر طبق بررسی هائی که کارشناسان میراث فرهنگی بر روی قطعاتی از سنگ های انتقال داده شده به بندرعباس کرده اند این سنگ ها را متعلق به هزاره سوم پیش از میلاد مسیح تقریباً 5 هزار سال قبل بوده است . بسیاری از این سنگ نبشته ها به مرور زمان توسط آفات طبیعی و بی توجهی مسؤلان و مردم از بین رفته است اما آنچه که بجا مانده تصاویری از بزکوهی یعنی وفور شکار و توجه مردم این سامان به آن – سگ یعنی منظور وفا داری به انسان و زرع نشانه ی زندگی و امید به زندگی بیشتر علاوه بر این ها تقدس آتش با توجه به نقاشی ها ، رقص دسته جمعی که به دلیل مشابهت به آریائی ها در ایران و هند نشانگر پیوستگی  مردم این سامان به آنهاست – گفتگوی محرمانه عروس و داماد در منزل مسکونی شان که نشانگر توجه به زندگی خانوادگی و بقای زندگی است ، فالگوئی سوم در آنجا که نشانگر جاسوس است که ابداع کننده ی آن داریوش کبیر در ایران با نام چشم و گوش شاه است . الباقی خطوط نبشته شده که به ندرت یافت شده است . جزء خط اوستائی دوره هخامنشی است که در آن دوره به فارسی باستان سخن می گفتند شاید تیکه سنگ های براق که از دستبرد سارقان و چشم زخم حوادث طبیعی در امان مانده است وسایل شکار مردم باشد بعضی ها معتقدند که این آثار مربوط به دوره ای به نام سفال نخودی است که این امر همت بیشتر باستان شناسان را می طلبد .

تاکنون عده ی قلیلی از این منطقه بازدید به عمل آورده اند . دانشجویانی از مرودشت فارس ، و استان هرمزگان و همچنین استاد اتابکی از اساتید دانشگاه کازرون که این امر همت بیشتری را می طلبد . 

 

نویسنده و محقق : سید اسماعیل رضوی - دبیر تاریخ و جغرافیا - عضو انجمن میراث فرهنگی دهتل