پایگاه اطلاع رسانی دهتل

پایگاه اطلاع رسانی دهتل

شهر سنگ نگاره ها
پایگاه اطلاع رسانی دهتل

پایگاه اطلاع رسانی دهتل

شهر سنگ نگاره ها

مشکلات عمده دهستان دهتل و روستاهای تحت پوشش این مرکز (۲)

بهداشت و درمان

در گذشته آمار مرگ و میر بر اثر کمبود بهداشت و نبود امکانات پزشکی بسیار بالا بوده و این مسئله در مناطق محروم و روستاها شکل عادی به خود گرفته بود و همانطور که اطلاع دارید در بسیاری از خانواده ها نوزاد در بدو تولد و یا اینکه در سنین بالاتر با ساده ترین نوع  بیماری جان می باخت، اما امروزه خوشبختانه این مورد کمی کمرنگ شده. ولی اکنون که هر جا سخن از عدالت و همسان بودن حقوق فردی و اجتماعی افراد ( چه شهری و چه روستایی) است و دولت حال نیز این شعار را مبنای عمل خویش قرار داده و عدالت محوری خود را با حروف برجسته بر در و دیوار جامعه ما حک کرده  هنوز در جایی به نام دهتل کسی طعم این عدالت محوری ها را نچشیده است. مرکز بهداشتی در مانی دهتل با سابقه ای بالای 35 سال از اولین مراکز درمانی شهرستان بستک به شمار میرود و روزانه افراد زیادی جهت مداوا از دهات تابعه جهت درمان به این مرکز مراجعه میکنند.

 در جلسه ای که چندی پیش با حضور مدیران ادارات و فرماندار شهرستان بستک در دهتل  برگزار شد ، یکی از درخواست هایی که عنوان شد شبانه روزی کردن این مرکز بود که رئیس اداره بهداشت و درمان شهرستان در خواست مردم دهتل ودهات تابعه را مبنی بر شبانه روزی کردن این مرکز رد نمودند و حتی مسئله دو پزشکه بودن که گویا پس از پیگیری های مکرر مسئولین درمانگاه تا حدودی به تصویب رسیده بود نیز غیر قابل اجرا عنوان نمودند. مشکل اصلی مربوط به نقاط دوردست این منطقه است که هر فرد از روستای انجیردان و توابع آن برای رسیدن به مرکز بخش و شهرستان باید چندین ساعت راه ( مسافتی تقریبا  150 کیلومتر)  راطی کند ومبلغ هنگفتی را نیز به عنوان کرایه بپردازد.گذشته از این مسائل هر گاه شخصی مریض شود باید جاده خاکی انجیردان تا رودبار را طی کرده و پس از آن مسیر پر پیچ و خم رودبار تا دهتل را پیموده تا به مرکز بهداشتی درمانی دهتل برسد.از آنجایی که مریضی وقت و ساعت خاصی ندارد و هر آن ممکن است به سادگی در اثر سانحه ای یا گزیدگی خزندگان و یا عودت ناراحتی قلبی یک شخص و ...  پدید آید ، بر حسب اتفاق ممکن است در ساعاتی چنین موردی پیش بیاید که خارج از ساعات اداری باشد واز آنجایی که مرکز بهداشتی درمانی دهتل شبانه روزی نبوده  وفقط در ساعات اداری اقدام به ویزیت مریض میکند فرد مذکور پس از مواجه شدن با درب بسته درمانگاه دهتل باید 50 کیلومتر دیگر رانیز طی کرده و به بیمارستان مرکز بخش مراجعه کند که اگر مریض اورژانسی باشد خدا میداند تا رسیدن به بستک به چه سرنوشتی دچار شود .

از چند روز قبل نیز طبق صدور دستور از جانب مدیریت بهداشت و درمان شهرستان، پزشک مرکز درمانی دهتل ماموریت دارد که در طول هفته یک روز را در رودبار و سه نوبت بعد از ظهر را نیز در روستای برکه لاری حاظر شده و بیماران را ویزیت کند و درمانگاه دهتل نیز در استراحت! کاش بحث شبانه روزی شدن درمانگاه را عنوان نکرده بودیم شاید لااقل هنوز همان موقیعت قبلیمان را داشتیم  وکمی هم امیدوار بودیم که در آینده شاهد دو پزشکه شدن درمانگاهمان باشیم ولی افسوس !!!

مشکلات عمده دهستان دهتل و روستاهای تحت پوشش این مرکز

منطقه گوده بخش مرکزی بستک که شامل سه دهستان بزرگ دهتل، دهنگ و فتویه می باشد وسیعترین ناحیه این شهرستان به شمار می رود.در این بین دهستان دهتل خود به تنهایی با زیر پوشش قرار دادن روستاهای بسیار از دور  ونزدیک از پناورترین دهستانهای شهرستان بستک است. محدوده زیر پوشش دهستان دهتل از روستای ایلود درغرب شروع و تا روستاهای تهر وانجیردان در شرق ادامه دارد بطوریکه فاصله روستای انجیردان تا مرکز دهستان دهتل حدودا 100 و تا مرکز بخش بستک 150 کیلومتر است واین وسعت مسافت خود مسائل و مشکلات زیادی را برای ساکنین این نواحی دور افتاده رقم زده است. در این پست و پست های بعدی به شرح چند مشکل اساسی ومهم این منطقه اشاره میکنم:

برق

از ولتاژ بسیار پایین برق دهتل ومنطقه در تابستان که متاسفانه سال به سال بدتر میشود بطوریکه در ساعات کم بار روز از 185 ولت تجاوز نمیکند که بگذریم و تشکر ویژه اینجانب حضور مسئولان برق استان و شهرستان به منظور اینکه در گیر ودار مشکلات برق مرخصی تابستانه تحمیلی را برایم در نظر گرفته اند( به دلیل نداشتن برق مناسب مجبور به تعطیلی کارم شده ام) و باز هم تشکر ویژه خدمت جناب آقای باقری ریاست محترم اداره برق شهرستان بستک که در جلسه پاسخگویی بدون هیچگونه پیچاندن و تعریف از کارهای خود مستقیم و رک عنوان نمودند که در خصوص مشکل برق این منطقه به هیچ عنوان نمیتوانند پاسخگو بوده و مراتب عذر خواهی خود را با اقتدار از پشت تریبون و به حظور مردم دهتل ارائه نمودند.لازم به ذکر است که آقای باقری خود شخصا یک روز قبل از جلسه یاد شده در دهتل حضور یافتند و برق تعدادی از منازل را چک کرده و خود عینا شاهد افت شدید برق بوده اند. وتنها راه حل این مشکل را ایجاد پست برق در منطقه گوده عنوان نمودند واز ما خواستند که جهت تسریع اینکار مراتب را به آقای حسینی (نماینده) گزارش کرده تا هرچه سریعتر نسبت به ایجاد پست برق اقدام شود. البته گویا مسئولین محلی خود قبلا پیگیر این کار بوده اند ولی هنوز نتیجه ای در بر نداشته است. پس باید امیدوار بود که اگر به قول جناب جهانگیری ( فرماندار) تاسیس پست برق تصویب بشود! طی 10 سال آینده احتمالا مشکل برق تا حدودی رفع خواهد شد و تا آن زمان پیشنهاد میشود دوباره کپرها برپاشوند و چرخ گاوی ها جهت کشیدن آب از چاه ها دست به کار شوند و چراغ نفتی هایی که سالهاست کنج انبار خاک میخورد نیز صیقل داده شود تا نوری باشند بر کپرهایمان و پوششی نیز بکشیم بر کلیه لوازم برقی منزلمان ...

اما اگر به همین برق از نفس افتاده قانع باشیم نیز روزهای باد و طوفان و باران از راه میرسند و باز ما به جای اینکه شادی را با بوی باران در خانه احساس کنیم متاسفانه باید دوباره دغدغه برقمان را داشته باشیم که امکان ندارد با کوچکترین وزش ویا ابری در اسمان به قطعی چندین ساعته و در بعضی اوقات چند روزه نیانجامد. متاسفانه بیشتر اوقات نیز خرابی و یا قطع برق از ناحیه های دور دست منطقه بوده و تا رسیدن ماموارن اداره برق وتعمیر ممکن است ساعتها به طول بیانجامد و هرچند خرابی و قطع برق در یکی از روستاها و محدوده ها باشد اما  بقیه روستاهای مجاور نیز در این امر شریک بوده و باید  تا تعمیر برق آن ناحیه شب و روز خود را سپری کنند. در این زمینه نیز در جلسه حضور مسئولان زیربط درخواستی مبنی بر ایجاد دفتری جهت تسریع تعمیرات و خرابیهای برق در دهستان دهتل عنوان شد که این امر نیز غیر قابل اجرا عنوان شد.

 

پست بعدی مربوط به مشکل بهداشت و درمان در دهستان دهتل می باشد.