پایگاه اطلاع رسانی دهتل

پایگاه اطلاع رسانی دهتل

شهر سنگ نگاره ها
پایگاه اطلاع رسانی دهتل

پایگاه اطلاع رسانی دهتل

شهر سنگ نگاره ها

مراسم عروسی در دهتل

خواستگاری

مراسم خواستگاری در دهتل همانند اکثر نقاط منطقه به صورت ساده برگزار میشود. پدر و مادر یا خود پسر فردی را در نظر میگیرد و سپس خانواده جهت خواستگاری به نزد خانواده دختر رفته و موضوع را برای آنها عنوان میکنند. اگر آنها و خود دختر موافق امر باشند پس از چند روز مقدمات عقد فراهم میشود و پسر و دختر به عقد هم در می آیند.

فاصله زمانی بین عقد و عروسی بستگی به سن ، موقعیت مالی و ... دارد. به طوری که امکان دارد مراسم عقد و عروسی با هم صورت گیرد و یا اینکه عروسی چندین سال پس از عقد باشد.

عروسی

مراسم عروسی در دهتل سه شب است. شب اول مراسم (حنای دزدی) که به تازگی جا افتاده مختص اقوام و آشنایان بوده و فقط خانمها حضور دارند . عروس در بین جمع نشسته و یکی دو نفر از زنان و یا دختران با هنرمندی خاصی مشغول به آذین بستن و کشیدن طرح گل به وسیله حنا بر دست و پای عروس می شوند.

شب دوم مراسم حنا بندان است که عروسی از این شب رسما شروع شده و همه افراد  از اهالی و دور ونزدیک دعوت می شوند. مراسم در دو خانه( یکی خانه عروس و یکی خانه داماد) برگزار می شود. تعدادی از زنان با کِل و شباش دست زدن و خواندن بیت های محلی از منزل عروس به منزل داماد آمده و ظروف حنا را که بعد از ظهر همان روز در خانه داماد آماده شده بر روی سر خود میگذارند وآن را از خانه داماد به خانه عروس برده و مراسم حنا بندان را برپا میکنند.

عده ای از مردان و جوانان هم در خانه داماد بساط حنا بندان را برای داماد میچینند و گروه موسیقی ترانه مخصوص حنا بندان :

حنا بندی کنم من سر دست رنگی کنم من

دست شاه داماد چه قشنگ رنگی کنم من

...

     و یا 

   امشب حنا میبندم به دست و پا میبندم

  اگر حنا نباشد خشت طلا میبندم

                                                                 ...

را میخوانند و یک یا دو نفر مشغول حنا بستن به دست وپای داماد میشوند. بقیه حاظرین نیز همراه با گروه مشغول به رقص (پابلندی)*  محلی و همخوانی با گروه موسیقی میشوند ومراسم حنا بندان را برگزار میکنند.

 

روز بعد تقریبا از صبح تا بعد از ظهر مراسم خاصی برگزار نمیشود . بعد از ظهر مراسم (سرتراشان ) اصلاح سر داماد برپا میکنند. این مراسم نیز مردانه بوده و با ترانه ها و موزیک های محلی ومخصوص به خود و دستمال بازی برگزار می شود. میز و صندلی چیده میشود، آینه و شمعدان و یک کاسه آب بر روی میز قرار داده میشود و چند نفر دست داماد را در دست گرفته و با فرستادن صلوات داماد را بر روی صندلی می نشانند.پیرایشگر قیچی به دست به صورت نمادین مشغول به اصلاح سر داماد میشود و حاظرین نیز دورآنها حلقه میزنند و مشغول دست زدن میشوند.

شب همان روز مراسم مولود خوانی با حضور بزرگان  وسادات برگزار میشود. قبل از مولود خوانی همه دعوت به صرف شام میشوند. کلیه هزینه عروسی برعهده داماد است و شام نیز توسط بهترین آشپزهای محلی با طعمی فراموش نشدنی سرو می شود.

بعد از صرف شام وچای حدودا یک ساعت مولود خوانی برگزار میشود. بعد از آن چند نفر داماد را با چمدان لباس و ذکر صلوات همراهی کرده و به میان جمع آورده  وکت و کفش نو وکراوات بر او می پوشانند. از سادات حاظر یکی کت و دیگری کراوات و غیره را بر تن داماد میکنند و در آخر نیز عطری خوشبو از چمدان بیرون آورده و داماد را معطر کرده و با ذکر صلوات مراسم را خاتمه میدهند. بعد از آن حاظرین تک به تک مشغول رو بوسی و تبریک گفتن به داماد می شوند و در این بین عده ای نیز بین مردم شیرینی پخش میکنند.

بلافاصله پس از اتمام تبریک گویی به دامادچندین نفر دست داماد را در دست گرفته و بقیه نیز پشت سر آنان با ذکر صلوات داماد را تا خانه عروس همراهی میکنند. در این هنگام که عروس با لباس و زینت کامل بر روی استیج( تخت ) نشسته ، داماد به همراه یکی از سادات معمر و محترم طایفه به داخل منزل رفته و سید پیشانی عروس و داماد را به هم میزند و با خواندن اورادی دست آنان را در دست یکدیگر قرار میدهد و خود از منزل خارج شده و داماد کنار عروس می نشیند و زنان و دختران مشغول به رقص و پایکوبی می شوند.

پس از مدتی همه از خانه عروس به خانه داماد برگشته و عروس و داماد شب زفاف را در خانه داماد و در حجله ای آذین بسته به سر میکنند.

روز بعد همه اقوام عروس و داماد جهت صرف ناهار منزل پدر عروس دعوت بوده و عروس و داماد نیز در بین آنها حظور یافته و آخرین لحظات عروسی را با هم سپری میکنند.

پس از صرف ناهار عروسی رسما تمام شده و چیدمان عروسی از در و دیوار خانه برداشته می شود و هر کس پی کار خود.../

 

*- کتاب شهرستان بستک و خلیج فارس- جمیل موحد- "دهتل" و در کل منطقه بستک رقص و آواز و آهنگ های مراسم عروسی مخصوص به خود دارند.

در مراسم رقص که مجالس زن ومرد از یکدیگر جدا بوده هر کسی معمولا دو دستمال رنگی به دست می گیرد و آنها را بلند نموده تا بالای سر و همراه با حرکات پا که هر یکی به نوبت تا زانو از پشت خم میشوند تکان میدهد. این مراسم به حالت های مختلفی وجود دارد.گاهی اوقات در یک ردیف پشت سر هم ودر محیط یک دایره و گاهی دو نفر و مقابل هم قرار میگیرند و گاهی نیز یک نفری است . آهنگ آن همان آهنگهای بستکی بوده. ترانه های بندری نیز مورد استفاده قرار میگیرد که رقص خاص خود را که رقص خمیری نام دارد می طلبد.رقص خمیری شبیه رقص شکم و رقص راک اندرول غربی است.

پشت پرده انتصاب استاندار و استعفای همه نمایندگان هرمزگان

خبرگزاری فارس از استعفای همزمان نمایندگان هرمزگان در اعتراض به انتصاب استاندار جدید این استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار امور مجلس خبرگزاری فارس، نماینده بندرعباس گفت: نمایندگان استان هرمزگان از انتصاب استاندار جدید بی‌خبر بوده و در این زمینه هیچ گفتگویی با آنها صورت نگرفته بود.


شهریار مشیری نماینده بندرعباس در مجلس در جمع خبرنگاران با تایید خبر استعفای 5 نماینده استان هرمزگان گفت: این استعفا دراعتراض به انتصاب استاندار جدید استان هرمزگان صورت گرفته است.

وی افزود: استاندار جدید از مسئولان قبلی شهرداری تهران بوده و ما پیشنهاد می‌دهیم 5 نفر دیگر از شهردار تهران را به مجلس بیاورند تا به جای 5 نماینده مجلس ، نمایندگان استان در مجلس باشند.

محمد آشوری، علی‌ دیرباز، شهریار مشیری نمایندگان بندرعباس،‌قشم و حاجی‌آباد ، علی‌ معلمی‌پور نماینده میناب و سیدعبدالله حسینی نماینده بندر لنگه و بستک 5 نماینده استان هرمزگان هستند که پس از انتصاب استاندار جدید با تقدیم استعفای خود به نمایندگان مجلس از حضور درجلسه علنی مجلس خودداری کردند.

متن استعفای نمایندگان هرمزگان

ایران 1386/2/4

جناب آقای دکتر حداد عادل
ریاست محترم مجلس شورای اسلامی
با سلام و اهداء تحیات
احتراما، همانگونه که استحضار دارند، مدتی است استاندار سابق استان هرمزگان به عنوان رئیس دفتر رئیس جمهور محترم منصوب شده است. مجمع نمایندگان استان با درک منطقی از خواست مردم آن سامان مبنی بر انتصاب استاندار محلی طی نامه‌ای که پیوست می‌باشد. این دغدغه را به ریاست جمهوری و وزارت کشور بدون تعیین مصداق منعکس نمود، و به دور از عصبیت‌های غیرمنطقی بومی‌گرایی و صرفا با نگاه حاکمیتی برای برطرف نمودن احساس تبعیض و تحقیر و در جهت تقویت بیشتر پیوند مردم آن منطقه با نظام مقدس جمهوری اسلامی و تبدیل واگرایی به همگرایی بر این مطالبه به حق اصرار ورزیدند.

در این مدت افراد زیادی با سوابق بسیار روشن و تجربیات گرانسنگ در مدیریت راشد استان و کشور در چرخه بررسی و انتخاب قرار گرفتند.

وزارت کشور پس از گذشت چند ماه از جابجایی استاندار سابق و رئیس جدید دفتر رئیس جمهوری جناب آقای شیخ‌الاسلامی، با عنایت به شناخت و اشرافیتی که ایشان نسبت به وضعیت استان داشتند، شخصی را از بین جمعی از نیروها با هماهنگی وزارت کشور جهت انتصاب، آماده کسب رأی اعتماد از دولت نمود. اما به یکباره، ورق برگشت و شتابزده و بدون اطلاع، قرعه فال به نام دیگری زده شد. از یکسو مردم مات و مبهوت شدند و از سوی دیگر نمایندگان استان خبر انتصاب استاندار و نام وی را فقط از طریق رسانه‌ها مطلع شدند.

آیا انتظار انتصاب فردی مطلع و آشنا به منطقه و آگاه به توانمندی‌ها و قابلیت‌ها استان خواستی گزافه می‌باشد؟!

هرگز در پی تحمیل نظرات خویش بر دولت و دخالت غیرقانونی در امور اجرایی نبوده، نیستیم و نخواهیم بود. اما این بی‌مهری، تبعیض و دگانگی در رفتار را چگونه توجیه و تحلیل نمائیم؟!

آیا این سؤال به ذهن متبار نمی‌گردد، که اگر تصمیم‌گیرندگان معتقند که در چرخه انتخابا نیروی محلی، قحط‌الرجالیست؟! ناخودآگاه کارآمدی نظام را در تأمین و تربیت نیروی انسانی نشانه رفته‌اند، و باور و اعتقاد مردم را مخدوش می‌نمایند؟! و اگر بر غیر این باورند، چرا این تصمیمات در چنبره بی‌تدبیری‌ها گرفتار است؟!

درد این تناقضات را با چه دارویی می‌توان درمان نمود! آیا با این شیوه و روش‌ها به اعتماد و باور مردم لطمه وارد نمی‌آید. اعتمادی که همه اعتقاد دارند زیرساخت اتحاد ملی و انسجام اسلامی می‌باشد. مردم آن خطه می‌پندارند بعضی‌ها از شعارهای دولت نهم استفاده ابزاری می‌نمایند آیا سزاوار است در هنگامه مواجهه با قدرت‌های سلطه، از جبهه مشکلات داخل غافل شد! وزارت کشور چه پاسخی برای این شتابزدگی دارد؟! اینست روش عملیاتی کردن دکترین رهبری معظم انقلاب در امسال که به نام اتحاد ملی و انسجام اسلامی نامیده شده است؟!

هرگز بر این باور نیستیم که بر طبل قومیت‌گرایی مزمن بکوبیم، چرا که کژراهه‌ای پیش نیست،‌ اما تحقیر را نیز بر نمی‌تابیم. گلایه مردم از تصمیم‌گیرندگان این حکومت،‌ تحقیری است که نسبت به آنان روا شده است.

پرواضح است که در طول استقرار دولت نهم،‌ نمایندگان استان، همواره پیشتاز تعامل با دولت و مسئولین بوده‌اند و همراهی با دولت را با رویکرد اعقادی و با تکیه بر تأکیدات مقام معظم رهبری پی‌گرفته‌اند. جنابعالی از دولت بپرسید، چگونه این تناقضات را توجیه می‌نماید؟!

آیا اعمال حق قانونی انتصاب مدیران اجرایی نیاز به تعامل با نمایندگان مردم را ندارد؟! اگر دارد، چرا وزارت کشور دراین خصوص دریغ ورزیده!! و تاکید قرآن کریم بر «و شاورهم فی الامر و امرهم شوری بینهم» چرا مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرد.
اگر وزیر محترم کشور در خصوص انتصاب کاره‌ای نیست، بهتر است برای حفظ حرمت و عزت خویش وزارت را به دیگری واگذارد.

امروز مردم استان ما از این بی‌اعتنایی به حقوق مصرح خویش در قانون اساسی مبنی بر توزیع عادلانه امکانات و فرصت‌ها رنجیده خاطرند. ما نیز به عنوان مجمع نمایندگان استان این بی‌ا عتنایی و دوگانگی رفتار نسبت به مردم نجیب مرزداری که در صحنه‌های مختلف در حمایت از نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و انقلاب زبانزد هستند و سراز پا نمی‌شناسند، را برنمی‌تابیم.

بنابراین استعفای جمعی خویش به محضر نمایندگان ملت تقدیم می‌کنیم، تا بیش از این مدیون مردمی که حق پیش پا افتاده خویش را دست نیافتنی می‌پندارند، نباشیم!

مجمع نمایندگان استان هرمزگان
علی معلمی‌پور،شهریار مشیری، سیدعبدالله حسینی، علی دیرباز ومحمد آشوری